Maverick Management
Spinozaweg 1
2202 AV  Noordwijk
Tel. 071 88 76 449

 

 

 

Uw onderneming, managen of leiden?

Het leiden van een ondernemen is iets anders dan het managen ervan. Een manager is een uitvoerder die op basis van gegeven structuren het bedrijf of dat deel waar de manager verantwoordelijk voor is, in goede banen leidt. 

Goede managers maken het verschil tussen een succesvolle onderneming en een minder succesvolle onderneming.

Het leiden van het bedrijf betekent het creëren van de doelen en de visie die de manager nodig heeft om succesvol te zijn. Zonder leiding geen goed management.

De meeste ondernemers hebben met het omgekeerde te maken. Zij zijn vaak visionair en richtingbepalend voor het bedrijf maar het gedegen uitvoering van gestelde doelen naarmate de organisatie groter wordt, is een moeilijk stap. Het inhuren van de juiste managers is voor veel ondernemers weer moeilijk omdat managers iets kunnen wat door de ondernemer vaak niet wordt gezien of gewaardeerd.

Ik kan u helpen met het vinden van de juiste mensen op de juiste posities.

 

Algemeen

Succesvolle ondernemers hebben niet alleen geluk!

Om continue succesvol te kunnen zijn is er meer nodig dan geluk. Sterker nog, ondernemen is jezelf en jouw organisatie discipline opleggen om vooruit te komen.

Elke onderneming heeft visie nodig, vertaald naar korte, middellange en lange termijn doelstellingen. Daaraan koppel je plannen voor  verkoop, marketing, operationeel, HR, IT, etc. Deze plannen onderbouwt u met budgetten. Vervolgens bepaalt u kerngetallen (Key Performance Indicators) die u dagelijks, wekelijks en maandelijks vertellen of de onderneming zich volgens plan ontwikkelt.

Voorbeelden van dit soort KPI’s  zijn:

Financieel

  • Winst als percentage van de omzet.
  • Specifieke kosten als percentage van de omzet
  • Aantal dagen dat rekeningen onbetaald blijven

HR:

  • Aantal ziektedagen van  het personeel
  • Percentage scholingsdagen
  • Aantal ongelukken of bijn ongelukken op de werkplek

Operationeel / sales / service:

  • Output van de mensen uitgedrukt bv in aantal telefoongesprekken, aantal klantbezoeken maar ook:
  • Aantal handelingen die een bepaald persoon moet verrichten om uiteindelijk zijn salaris verdiend te hebben en voor de onderneming geld verdient te hebben.

Het lijkt kil maar een succesvolle onderneming begint met het meten van wat je doet en dat te leggen naast de lat van hetgeen u had willen doen. Een prachtig boek op dit gebied is "Mastering the Rockfeller Habits" van Verne Harnisch

En dan komt natuurlijk het moeilijkste. Als het niet gaat zoals het moet, moet er worden bijgestuurd. Iedere manager en ondernemer weet dat uitgestelde beslissingen altijd meer geld kosten en voor geen van de betrokkenen uiteindelijk een oplossing is. En bedenk, een onderneming is pas een succes als de belangen van alle betrokkenen (stakeholders) in gelijke mate worden bediend, dus personeel, klanten en eigenaren zijn even belangrijk als het gaat om het runnen van een succesvolle onderneming. 

Spreekt het bovenstaande u aan, bel dan gerust voor een oriënterend gesprek.

Stakeholders

In elke onderneming zijn er altijd drie stakeholders of belangengroepen:

Dat zijn de klanten, de eigenaren van het bedrijf en de werknemers. Het zal duidelijk zijn dat de belangen van deze stakeholders niet altijd parallel lopen. Eigenaren gaan voor winstmaximalisatie, Klanten willen de beste service en werknemers willen een goede en vooral veilige werkomgeving. 

Het kan dus zijn dat een hele goede service aan de klanten betekent dat de werknemers verder moeten gaan dan zij willen of wellicht wel onveiliger moeten werken, of 'snachts uit hun bed moeten komen.

Een veilige werkomgeving kost geld. Eigenaren zijn er vaak minder happig op om geld uit te geven voor iets wat zich niet direct vertaalt in meer omzet. Toch is het hebben van tevreden werknemers de sleutel tot een succesvol bedrijf.

Naar onze mening kan een onderneming alleen maar goed zijn en groeien als u bij elk besluit wat u neemt de belangen van de drie stakeholders heeft overwogen en daar rekening mee heeft gehouden. Zodoende maximeert u de winst, krijg je enthousiaste klanten en gemotiveerde werknemers. 

Interim management

Soms heeft u geen behoefte aan praktisch advies maar gewoon iemand die even de touwtjes in handen neemt. Dat kan gaan om het doorzetten van een herstructurering of gewoon het stroomlijnen van een deel van de organisatie of van de hele onderneming. Maverick Management heeft ruime management ervaring in de business to business wereld in de meest uiteenlopende branches. 

Van te voren bepalen wij samen de doelstellingen die moeten worden bereikt in de interim periode en via regelmatige rapportages en feedback wordt u op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. Wij kunnen ook gewoon naast u staan terwijl u zelf de touwtjes in handen houdt.

In een voorkomend geval wil een ondernemer zijn onderneming verkopen maar weet eigenlijk niet waar een koper naar kijkt en welke zaken de verkoper op orde moet hebben. Ook daar kan naast wat slimme adviezen een interim management opdracht uitkomst bieden.

Proces / Change management

Veranderingen binnen organisaties zijn de norm geworden. De wereld om ons heen verandert zo snel dat een onderneming zich constant moet afvragen of zij het goed doet in de ogen van de drie stakeholders. In de loop van de laatse 5 jaar is IT weer dienend geworden aan de gebruiker, zijn de dure massa marketing middelen ineffectief gebleken en vraagt iedereen zich af hoe je nieuwe klanten moet bereiken. Het is niet zo gek om te leunen op de ervaringen van anderen om zo optimaal gebruik te maken van de veranderende markt.

Ik kan u daarbij van dienst zijn, zowel direct als binnen het bestaande netwerk van specialisten.

asdlajhsdalkjhfe adfas
Bent u ook tevreden? > laat uw bericht achter
in het gastenboek